Ontspanning

Muzikaal Ovezande

Deel 2  “The Blue Violets”                                        Tekst door: Tom Rentmeester 2021

Mijn broer Bas speelde accordeon (op foto 9 jaar oud), mondharmonica, orgel en drums. Gewoon op het gehoor, dus geen lessen met muzieknoten. Dat deden we thuis allemaal zo, je kreeg dus een instrument in je handen geduwd en verder moesten we het zelf maar aanleren. Foto midden ben ik (14 jaar oud) met de gitaar van mijn broer Hans en rechts in 1963 (16 jaar oud) met mijn drummende broer Rob (14 jaar oud).

Na de lagere school ging ik naar de kostschool Ste. Marie in Huijbergen waar ik het Mulo-, diploma behaalde. Maar ook had ik op de kostschool gitaar leren spelen en werden er daar met andere jongens gitaarbandjes gevormd waarmee we intern en soms ook extern optredens hadden. Als beloning voor het behalen van mijn diploma kreeg ik van mijn ouders een “Fasan”(Klira) solid body elektrische gitaar in rood celluloid met 2 “gouden” kristalelementen en vibrato-arm, gekocht bij Piet Demmers in Bergen op Zoom. Weer thuis werd in 1963 het gitaarbandje “The Blue Violets” opgericht samen met mijn broer Rob en achterneef Leo Vroonland, later kwam ook mijn broer Bas erbij.

Links: Met mijn Fasan gitaar en zelfgemaakte luidsprekerboxen en versterkers. Rechts: Tienerfestival in de Jeugdhoeve te ’s-Heerenhoek vlnr: Broer Rob, Leo Vroonland, Cyriel vd Hemel (zat nog op kostschool en kreeg speciaal verlof voor dit optreden) en ikzelf. We hadden vooraf niet kunnen oefenen en speelden instrumentaal “La Comparsa” van ZZ & de Maskers. The Skybolts uit Vlissingen wonnen, daarna The Shazams uit Goes en wij waren derde. Op de voorgrond: 2e van links pater Kroon de organisator van het festival.

Begin jaren 60 waren er in Zeeland nauwelijks muziekzaken met meer dan orgels, piano’s, strijkinstrumenten en klassieke gitaren in hun assortiment. Zanginstallaties, versterkers, elektrische gitaren waren gewoon niet uit voorraad leverbaar. Ook geen 2e hands en alleen op bestelling tegen zeer hoge prijzen. Dus zelf zoeken of eventueel maken was voor ons veelal de enige optie en dat deden we dan ook. Ik zat in Bergen op Zoom op de UTS elektrotechniek / elektronica en bouwde zelf geluidsapparatuur (luidsprekerboxen, geluidsapparatuur, een tremolo-apparaat etc.). Ook de accordeon en het orgeltje van Bas hadden ingebouwde kleine microfoons en konden zodoende versterkt worden.

1963: Optredens in het café “De Eendracht” te Ovezande op het biljart .Rechts: zelfgebouwde apparatuur. De witte kast links is een zelfgebouwd tremolo-apparaat voor de gitaar, zo konden we ook gitaarnummers als “black eyes” van the Tielman Brothers spelen.

Bas speelde accordeon en dat bleek het ideale instrument voor bruiloften en partijen. Een gitaarbandje met alleen tienermuziek van Cliff Richard & The Shadows (instrumentaal) sprak het wat oudere publiek niet aan, men wilde feestmuziek…..!

We konden op verzoek van alles spelen, nieuwe muziek van the Rolling Stones en the Beatles, “Rock ’n roll” van Bill Haeley, Elvis Presley, Cliff richard, Roy Orbison, Trini Lopez etc. Ook “la Bamba” van Ritchy Valens was zo’n nummer dat vaak gevraagd werd, men ging dan in een kring dansen met op het ritme gelijk opgooiende benen…. en natuurlijk “de twist” was toen bij de jeugd erg in.  Maar ook stijldansen zoals een foxtrott, (Engelse-)wals,  polka of een polonaise. “Joanusje Oostdiek” (de loco-burgemeester) vroeg eens om een heel oude dans te spelen: een “mazurka” (een soort rijdans). Ik had er nog nooit van gehoord. “Hoe is die dan, neurie de muziek eens even” vroeg Bas en zei daarna tegen ons “mannen: de Letkiss “ en ja hoor toen we dat speelden kwamen de “ouwetjes” op de vloer en gingen gepaard achter elkaar in een rij met hun voeten speciale pasjes makende, de “mazurka” dansen….  Dat was echt genieten zowel voor het publiek als voor de band!

In Ovezande, maar ook in omliggende dorpen, werden in de 60-jaren veel nieuwe rijtjeswoningen (ratio-woningen) opgeleverd (Burg. Andriessenstraat, Pr. Willem Alexanderstraat, Mauritstraat ed) en werd er dus ook veel getrouwd. The Blue Violets werden dan vaak gevraagd om tijdens de geplande bruiloftsfeesten te komen spelen. We deden gaandeweg zelfs spelletjes, afklapdans, wisseldans, stoelendans, “we gaan naar Zandvoort” etc. Dat werd gegarandeerd altijd lachen…..

1963 The Blue Violets  vlnr: Harry (12 jr), Leo Vroonland (17 jr), Robby (14 jr), Tom (ik 16 jr) en Bas (21 jr). De Fasan elektrische gitaar, Brian Jones (van the Rolling Stones) en Rudy de Queljoe (van Dragonfly) speelden in die tijd ook op zo’n zelfde gitaar. Het orgeltje achter Bas kwam van “the GB’s” uit Breda en het drumstel van “the Javelins” uit Vlissingen. Onze zus Riet heeft de blauwe satijnen hesjes en strikjes, genaaid (voor de leadzanger Bas in het zwart).

De nieuwste TOP40-hits zaten constant in het repertoire, hierdoor konden we voor jong en oud muziek brengen. Op kermissen (het podium was bovenop de biljarts in het café),  tijdens carnavals- en oranje-feesten, konden we de stemming er goed inbrengen, door de binding met het publiek wisten we precies wat we moesten spelen.  We traden ook veel op met dansmuziek voor verenigingen, want die waren er best veel in die tijd. In Yerseke hebben we in 1964 nog tijdens de eerste “mosselfeesten” gespeeld, in besloten kring op een boot die over de Schelde voer…..

23/07/1964  De PZC publiceerde onder de rubriek Zeeland het volgende verslag (ingekort)

:                                       OVEZANDE  Ruim 300 “zwoegers” bij wandelfeest. Met grote verwachtingen had de Ovezandse gidsengroep “St. Agnes” zich geprepareerd op het eerste lustrum van zijn jaarlijks wandelfeest. Ondanks de grote hitte waren er dezer dagen nog ruim 320 wandelaars naar de nijverheidsschool te Ovezande gekomen voor de start van de wandelmarsen op een viertal afstanden……. Een grote harmonie uit Terneuzen zorgde voor de entourage (de Ovezandse fanfare was niet meer operationeel). Van de groepen, die speciale prijzen behaalden, noemen we de Ovezandse gymnastiekvereniging “Turnlust”, Kasporgo uit Goes, de hervormde school te Biezelinge, het “Pius X” jongenskoor te Ovezande en de Leeuwerikjes te Lewedorp. Burgemeester Mooyman van Ovezande reikte de prijzen uit. Enkelen van de 25 km-lopers arriveerden in de stromende regen. Dit wandelfeest werd ’s avonds met een geanimeerd “blarenbal” in zaal Verbeek te Ovezande besloten. De plaatselijke combo “The Blue Violets” zorgde voor de muzikale omlijsting.…

Van het verdiende geld kochten we nieuwe en betere instrumenten en geluidsinstallaties. Toen onze oudere broer Bas zich in 1966 verloofde en vervolgens in het huwelijk trad, stopte hij ermee en werd in 1967 een nieuwe formatie opgericht “the Cyclones” met de overgebleven broers Harry, Rob en Tom Rentmeester.  

“The Cyclones” (foto Nico Morauw, aan de Zwaakse Weel 1967). Vlnr: Harry, Tom en Rob Rentmeester

We hebben samen (the Blue Violets en the Cyclones) van 1963 tot 1970 in totaal zo’n 300 optredens gehad waar we met genoegen naar kunnen terugkijken….

 (wordt vervolgd)

_________________________________________________________________________

Deel 1 Tekst door: Tom Rentmeester 2021

Deze afbeelding heeft een leeg alt-attribuut; de bestandsnaam is Muzikaal-1-1024x519.jpg

“The Village Tunes” 1946.  Vlnr: Jan Koens, Leentje Boonman, Piet Goense, Ko Booman en Kees Oostdijk. Vier gitaren en een accordeon bespeeld door Ovezandenaren. Ze speelden voor dansavonden en feestjes op het dorp. Het mocht eindelijk weer na de bevrijding…..!

Deze afbeelding heeft een leeg alt-attribuut; de bestandsnaam is image-1.png

De Ovezandse fanfare Muziek in ons gezin 1958. Riet, Tom, Rinus en Bas

Ovezande was een muzikaal dorp, bezat kerkkoren, een fanfare en diverse hobby-muzikanten die puur voor hun plezier speelden. Kapper Bernard Vermeulen speelde piano en klarinet (in de fanfare), Bertie Goense accordeon en piano, Frans van Steenbergen accordeon, Kees Boonman orgel enz. Ook bij ons thuis was het een en al muziek: Zus Riet speelde gitaar evenals ikzelf, Harry en Jos. Bas drumde en speelde accordeon en orgel net als Harry en Rinus was de leadzanger. In 1957 kwam de bandrecorder in ons gezin en van de muziek van radio en grammofoonplaten werden banden opgenomen die bij tienerfuifjes de nieuwste singles van die tijd lieten klinken.

Rinus (zang) en Bas Rentmeester (drums) richtten in 1959 de Ovezandse rock and roll band “The Rockets” op samen met Bertie Goense (piano / accordeon) en Nico Morauw (niet op de foto, saxofoon). Later kwamen Kees Martens (gitaar) en Rinus Rijk (trompet) er nog bij.

Rinus Rentmeester beschikte al over een geluidsinstallatie (versterker, microfoon en luidsprekerboxen, bandrecorder en platenspeler met een uitgebreide singles-collectie). Het was in de tijd dat Bill Hayley’s “Rock around the clock”, Rocco Granata’s “Marina”, “Down by the riverside”, “the Cottonsong”, “Alleen maar Dixyland-Jazz” etc. hoog in de hitlijsten scoorden. We hadden thuis in 1957 al televisie en Bill Hayley and his Comets in een boksring met een levende haan op de touwen via een Duitse televisiezender zien spelen. Dit was sensationeel en dè muziek die “the Rockets” wilden gaan brengen aanvankelijk voor de R&R-dansavonden in Ovezande.  Een oud drumstel werd opgeknapt en uitgebreid, waarvoor de plaatselijke smederijen de statieven in elkaar lasten (want er waren hier op ZB nog geen muziekwinkels die dat in hun assortiment voerden) .De Ovezandse huisschilder Joop Uitterhoeve zette met sierlijke zwarte letters de naam “The Rockets” op het basedrumvel.  Er werd geoefend ’s-avonds bij Bertie Goense thuis en ik (12 jaar) mocht wel eens mee om te luisteren. De gespeelde nummers werden met de bandrecorder opgenomen en beluisterd voor eventuele verbeteringen. Bertie Goense speelde piano en accordeon in “the Orpheans” (big band voor dansmuziek) en kende zodoende “de kneepjes van het vak” bij dansoptredens.

The Rockets hebben een paar jaar (periode 1960-1962) optredens verzorgd in Ovezande bij dansavonden voor de jeugd, fuiven en carnaval, gewoon in de plaatselijke cafés. Nico Morauw zat vol humor en speelde op de saxofoon bij z’n solo’s eigenlijk maar 2 verschillende noten, maar de shows die hij daarbij bracht waren legendarisch. Hij zakte al spelend met de saxofoon door z’n knieën en op z’n rug liggend met de benen omhoog…. Hij ontving daarna een daverend applaus. Ja, dat was “echte” Rock and Roll !

                                                                                                (wordt vervolgd)

_________________________________________________________________________

Eerste officiële carnaval in Ovezande in 1961

Door: Tom Rentmeester 2021

1960                                                              1961 Burgemeester met de “dorpssleutel”

Nadat er in 1960 te Ovezande nog in besloten kring carnaval was gevierd, werd de volgende stap in 1961 gezet: een officieel open carnavalsfeest met overhandiging van de dorpssleutel van Ovezande aan de prins carnaval door de burgemeester Theo Andriessen. Het werd een succes, zoals een stukje met foto in Dagblad de Stem (13 februari 1961 pag. 2) beschreef:

“PRET IN OVEZANDE”  “In de zak van Zuid-Beveland beginnen, vooral onder de katholieke jeugd, de carnavalsvierders “burgerrecht” te verkrijgen. De jeugd in Ovezande heeft zich dit jaar voor het eerst in vastenavondtooi op straat vertoond en afgaande op wat onze fotograaf voor de lens kreeg heerste er waarlijk ongedwongen plezier”.

Piet de Jonge en Rinus Rentmeester namen hierin het initiatief i.s.m. de “JG”-Ovezande (Jeugd Gemeenschap) en de plaatselijke toneelvereniging. Rinus was onder de naam “Prins Ananas 1” de eerste prins carnaval van Zuid-Beveland die symbolisch de “dorpssleutel van Ovezande” door de burgemeester overhandigd kreeg.

Vooraf moest vergunning van de burgemeester op het gemeentehuis worden aangevraagd en die stelde voor dansavonden strenge voorwaarden: zoals aan leeftijd, toezicht, voldoende verlichting, overzicht in de lokaliteit, alcoholgebruik, sluitingstijd etc. Deze waren in 10 voorwaarden beschreven, met de schrijfmachine op een vol A4-papier getypt gericht aan Piet de Jonge (was meerderjarig) en door de burgemeester ondertekend.

Het decor was gebaseerd rond een Zuid-Amerikaans klinkend thema “Santa Cabana”, visnetten met gekleurde lampjes en slingers aan het plafond en verder versierd met zelfgemaakte palmbomen en palmtakken. Het carnavals lied was “Pedro aus Caracas” (in Süd Amerika, handelt mit Ananas etc./  Vico Torriani 1957)” Ook de leden van band die voor de muziek zorgden “The Rockets” (Bertie Goense, Bas Rentmeester , Nico Morauw en Kees Martens) hadden speciale feestkleding aan met een extra hoge feesthoed, alles was tot in perfectie voorbereid door de Ovezandse jeugd.

Prins Ananas 1 werd in een versierd wagentje van de lagere school door de Hoofdstraat naar het gemeentehuis vervoerd, onder luid kabaal van de Ovezandse jeugd. Voor het gemeentehuis overhandigde burgemeester Andriessen de gemeentesleutel voor de carnavalsperiode aan de prins. Daarna begaf de hossende stoet zich naar het Kerkplein waar nog een rondje gemaakt werd en dook dan het café van Verbeek in waar het feest werd voortgezet.

Ook wat jeugd van omliggende dorpen was komen kijken, waaronder Albert Rijk die het opvolgende jaar het carnaval in ’s-Heerenhoek van de grond kreeg….daar waren de aanwezige accommodaties (veel cafés een grote zaal “de Jeugdhoeve”) en een groot publiek heel wat gunstiger: het carnaval groeide daar uit tot een jaarlijks festijn.